Page 5 - Niezbednik_07FBrek
P. 5
Prawo
Kryteria oceny pracy osób
zatrudnionych naukowców
i dydaktyków
Pytanie: Proszę o udzielenie informacji, na jakiej podstawie ocenia się pra-
cę osób zatrudnionych na etatach naukowych i naukowo-dydaktycznych.
W umowach nie zobowiązuje się takich pracowników do żadnych konkret-
nych dokonań, a pracownicy zazwyczaj nie podpisują tzw. zakresu obowiąz-
ków ani żadnych zobowiązań do realizacji określonych zadań. Czy pracowni-
cy mogą być oceniani bez powiadomienia o kryteriach oceny?
Odpowiedź: Pracownicy uczelni powinni być oceniani według ustalonych
obiektywnych kryteriów znanych im przed dokonaniem oceny. Zasady doko-
nywania ocen, w szczególności nauczycieli akademickich, muszą być uregu-
lowane w statucie lub dokumencie wewnętrznym (np. w regulaminie) wyda-
nym na podstawie statutu.
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym okre- xxprowadzenie badań naukowych i prac rozwojo-
śla, że wszyscy nauczyciele akademiccy podlega- wych, rozwijanie twórczości naukowej albo arty-
ją ocenie na zasadach określonych w ustawie oraz stycznej;
uszczegółowionych w statucie danej uczelni. Pod-
stawowymi kryteriami oceny pracy pracownika na- xx uczestniczenie w pracach organizacyjnych uczelni.
ukowo-dydaktycznego i pracownika dydaktycznego
jest więc wykonywanie przez niego obowiązków Nauczyciele akademiccy, posiadający tytuł nauko-
określonych w ustawie oraz przestrzeganie prawa wy profesora lub stopień naukowy doktora habili-
autorskiego i praw pokrewnych, a także prawa włas- towanego, są również zobowiązani do kształcenia
ności przemysłowej. kadry naukowej.
Do obowiązków pracowników naukowo-dy- Obowiązki pracowników naukowych obejmu-
daktycznych należą: ją również powyższy zakres z wyłączeniem zadań
xxkształcenie i wychowywanie studentów, w tym kształcenia i wychowywania studentów lub kadry
naukowej. Jednak przepisy ustawy Prawo o szkolni-
nadzór nad opracowywaniem przez studentów ctwie wyższym nie przewidują dokonywania ocen
prac zaliczeniowych, semestralnych, dyplomo- pracowników naukowych, a odnoszą się wyłącznie
wych, pod względem merytorycznym i meto- do nauczycieli akademickich.
dycznym;
NiezbednikAkademicki@pwn.pl 5